bareen flagship store

15.08.2023

Fra t-shirt-biks til etableret tøjbrand

De fleste af os forbinder bareen med bomuld og hvide t-shirts, men vi skal til at kende det danske brand for meget mere end bare det klassiske fit. For med sin første komplette kollektion på vej, en drøm om show, nylig butiksåbning og tre nye profiler på holdet, bevæger brandet sig i en ny – og klædelig – retning.

Den hvide t-shirt er for et outfit, hvad et blankt lærred er for en kunstmaler: Uanede muligheder. Den kan sættes sammen med alle former for tøj i alle former for outfits og bidrage til enhver æstetik. Der kan printes på den til et collab, eller der kan klippes i den for et costumized look.

Netop det gemte potentiale i ’det blanke kanvas’ har bareen gennem flere år taget ejerskab på, men nu er det blevet tid til et større bareen, der rækker ud over t-shirtens fit og farve – men DNA’et forbliver den samme. ”Vi har vist, at vi kan finde ud af at lave t-shirts – nu vil vi gerne vise, at vi også kan finde ud af så meget andet. Vi har arbejdet og nørdet med bomuld i mange år efterhånden, og nu føler vi os endelig klar til at gå all-in” forklarer Mathias Klitgaard, CEO og partner i bareen.

”Vi har ansat en konstruktør til at strømline fittet og en designer til at lave kollektionerne, og snart lander der en masse nye styles inden for det, vi karakteriserer som ’everyday luxury,’” tilføjer han.

bareen butik

På bare få år er bareen gået fra at have ét produkt i fire farver til at have nok styles til at fylde en hel butik – og det er netop det, som det succesfulde brand har gjort. Den 12. august inviterede bareen inden for i sin første fysiske butik på Lille Kongensgade 16B i hjertet af København, lige i tide til at fejre lanceringen af deres oversized crewneck og hoodies + et sneak-peak på deres helt nye sports-kollektion. ”Vi tror på, at online-æraen har peaket. Folk vil have en oplevelse, og vi vil se vores kunder i øjnene og høre deres feedback. Det er meget mere ægte end Trustpilot. Desuden er det kun til vores fordel, at de kan mærke vores tøj, for vi har brugt utroligt lang tid på at nørde vores metervarer, og det er meget svært at få ordentligt frem med billeder på en webshop. bareen skal ses og mærkes – og så er det heller ikke en ulempe at folk kan prøve det på, inden de køber det,” siger Anthon Louis, Creative Director og partner hos bareen. Virksomheden har selv været online-only indtil nu, men et paradigmeskifte er på vej. Holdet bag har længe haft planer om at gå de nye tider i møde, og med ansættelsen af Kasper Willy – som har mere end 20 års erfaring i retail, og har været med til at drifte, indrette og åbne flere butikker før, både i ind- og udland – gav det mening for brandet at kaste sig ud i et spændende retail-eventyr.

”Hvis det lykkes dig at skrive under med Messi, kan man heller ikke spille defensivt. Vi har fået Kasper Willy ombord, og ønsket om egen butik gik fra drøm til virkelighed,” siger Anthon Louis.

”Det skal være en livsstilsbutik, hvor du også kan finde din nye duft, en coffee table book eller smykker fra kendte smykkedesignere. Alle vores collabs, kollektioner og andre drops bliver også lanceret her, så vores kunder kan komme forbi til en øl og få fat i de nye sager inden de ryger online,” tilføjer Kasper Willy.

“Jeg er stolt over at have skabt bareens første flagship store, og jeg føler, jeg har ramt den perfekte vibe. Vores mål er at blive en destination for alle med en passion for everyday essentials. Vi stræber ikke blot efter at være en butik, men også et sted, hvor du har lyst til at hænge ud og lade dig inspirere,” siger Kasper Willy.

bareen kommer med en masse nye drops i september, men allerede i august vil de nye styles kunne købes i brandets fysiske shop. Butikken ligger på Lille Kongensgade 16B, 1074 København K, og alle er velkomne alle hverdage samt lørdage.

Et opgør med fast fashion

Bomuld er grundstenen i bareens DNA, og det vil den være i mange år. Det er også derfor, brandet har udviklet egne metervarer til deres nye sportskollektion. Første kollektion kommer til at bevæge sig i krydsfeltet mellem sportstøj og athleisure, udformet i tekstiler, der er perfekte til at performe i fitnesscentret eller yogastudiet, men samtidig kan styles til hverdagens gøremål eller festen fredag aften.

”Vores mål er at lave verdens fedeste slow-fashionbrand, som overlever modens omskiftelighed. Vi kommer aldrig til at køre en kollektion med 138 styles, som få måneder senere bliver nedsat med 70%. Vi kommer slet ikke til at lave udsalg – for vores styles kommer aldrig til at være last season,” forklarer Anthon Louis. Han understreger desuden, at brandet kommer til at have et lige stort fokus på womenswear og menswear.

Flere styles, ny butik og travle tider. I takt med at bareen er vokset som brand, er holdet vokset med. Blandt de seneste ansættelser er Brand Director Kasper Willy, som skal drive brandets succes fremad, Konstruktør Jan Müller, som skal strømline styles, samt Head of Design Malkit Singh, der har været med til at starte og vækste prominente danske modebrands.

”Vi stræber efter at etablere os som et internationalt anerkendt modebrand. Derfor åbner vi ikke bare egen butik, men har også fokus på wholesale både i Danmark og internationalt, og vi har lagt en helt klar strategi – en langsigtet og måske lidt dyr en af slagsen,” fortæller Kasper Willy: ”Vi ser os selv som fabric-engineers, vi forstår vores kunders behov, og så ser vi en stor efterspørgsel efter slowfashion i høj kvalitet. Jeg tror på, at vi kan bringe noget særligt og inspirerende til modeverdenen – og ambitionen er vi skal lave et modeshow i 2024,” tilføjer Anthon Louis.

Nye tider, samme værdier.

Modeverdenen udvikler sig konstant, og hos bareen mærkes det tydeligt, at tiden er moden til et opgør med det hurtige fast fashion fix en sen aften foran computeren. Kunderne vil have høj kvalitet og tidløst design. CEO Mathias Klitgaard forsikrer om, at netop kvalitetsvarer og det stilrene snit fortsat bliver bareens helt store fokus. På dét punkt har intet ændret sig.

”Konceptet er det helt samme som før, nu breder vi det bare ud. Vi vil i virkeligheden bare gerne skabe noget, som folk har lyst til følge med i – og som de synes er fedt,” siger Mathias Klitgaard.

Og hvis du undrer dig over, hvad de nye tider betyder for brandets ikoniske collabs, kan du være helt rolig. Kalenderen for årets designsamarbejder er allerede fastsat.